vranovské novinky spektrum týždenník okresu vranov nad topľouČlánky / J. Kostura: Na modernej verzii Volgy 21 z roku 1960 sa vozí napr. Vladimír Putin

 J. Kostura: Na modernej verzii Volgy 21 z roku 1960 sa vozí napr. Vladimír Putin

Medzi symboly sovietskej industriálnej výroby patrí automobilka GAZ s jej legendárnymi modelmi Volga. So sériovou výrobou prvej série tohto osobného automobilu s označením 21 začali vo fabrike v Nižnom Novgorode v roku 1956. Po dvoch rokoch prišla na rad druhá verzia, ktorá bola produkovaná do roku 1962. Výroba tretej série trvala od roku 1962 do roku 1970, no konštruktéri kvôli bezpečnosti prestali na prednú masku osadzovať jeleňa, pretože pri kolíziách s chodcami znásoboval následky zrážok. V roku 1968 opustili výrobu prvé modely Volgy 24. Sériovo sa na trhu objavovali od roku 1970 a ich história sa skončila v roku 1992.

Hoci v minulosti patrili Volgy medzi elitné značky, dnes sú už len doménou zberateľov. V tomto smere však patrí Vranov nad Topľou medzi raritné regióny, pretože v meste sú pojazdné hneď štyri kusy. Volgu 24 vlastní Alexander Tomko. Volgou 21 sa pýšia Dušan Miltak, Ján Zajac a Jozef Kostura, ktorý sa k veteránom dostal náhodou v Rakúsku, kde pred piatimi rokmi objavil v jednej stodole Pragovku z roku 1914, Buyka z roku 1930 a rakúsky klenot AVIS. „Okamžite som ich chcel odkúpiť, ale pre majiteľa boli nepredajné. Preto som skúšal začať s Tatrou 603, no jej údržba bola drahá, tak som sa pustil do zháňania Volgy 21. Keďže sa mi to nedarilo, cez chat na Pokeci som si od jedného pána zo Žiliny nakoniec kúpil Volgu 24,“ opísal svoje začiatky Jozef Kostura, ktorého na Volgách zaujala ich masívnosť a majestátnosť, ktoré v Európe nemali konkurenciu a porovnávať sa mohli iba s americkým Fordom.

Napriek tomu, že vlastnil Volgu 24, svojho sna o verzii 21 sa nevzdal a po pár mesiacoch sa mu podarilo odkúpiť dva exempláre z roku 1960 a 1970. „Volga 21 z roku 1960 sa líši nárazníkmi a prednou maskou. Tento model je oveľa vzácnejší a na jeho modernej kópii jazdí napr. ruský prezident Vladimír Putin,“ vysvetľoval J. Kostura.

V súčasnosti jazdí na Volge 21 z roku 1970, do ktorej investoval iba 20 Eur, keď musel dokúpiť vodnú pumpu. Hoci podľa papierov by malo auto zvládnuť 130 km/h, najviac z neho dostal deväťdesiatku. „V prvom rade si treba povedať, že Volgy boli stavané na ruské cesty, ktoré boli často rozbité, preto má podvozok nastavený vyššie a v zákrutách sedí o čosi horšie. Na druhej strane, má výborné odpruženie. Normálne s ňou jazdím okolo 70 km/h. Určite sa však Volgy nedajú porovnať so súčasnými autami, no z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že zážitok z jazdy je neporovnateľný,“ zdôraznil J. Kostura.

Ako ďalej dodal, spotreba benzínu napr. v porovnaní s Tatrou 603 (18l/100 km) je podstatne nižšia. Volga na sto kilometrov spotrebuje 12 – 13 litrov. Napriek tomu ju J. Kostura využíva iba príležitostne na tuningové, či veteránske zrazy alebo v nej vozí mladomanželov. „Zatiaľ si ešte žiadny ženích, ani nevesta netrúfli sadnúť za volant. Riadiaca páka je pod volantom a hoci to nie je zložité, predsa len treba si na to chvíľu zvykať. Keď už človek dokáže šikovne zaradiť dvojku a trojku, potom je to už v poriadku. Dokonca ma Volga prekvapila tempomatom, ktorý som objavil iba náhodou,“ odpovedal J. Kostura na otázku, či ho už niektorí z mladomanželov požiadali o to, aby sa mohli odviezť sami.

J. Kostura odhaduje, že na Slovensku by mohli ľudia vlastniť ešte okolo 40 – 50 kusov Volgy 21. Keďže sa toto číslo z roka na rok znižuje, vzal si za svoje zmapovať minimálne na východnom Slovensku ich počet a archivovať ich aspoň prostredníctvom fotografií. Za týmto účelom zriadil aj webovú stránku www.volga.estranky.sk. „Ľudia majú na Volgy pekné spomienky a často mi rozprávajú svoje zážitky, ktoré ich viažu k týmto veteránom. Keďže dnes sú často zapadnuté prachom v stodolách, ťažko sa hľadajú, ale čas od času sa mi podarí nájsť nejaký nový kus,“ poznamenal J. Kostura.

Ako na záver dodal, Volgám už ostane verný, pretože, podľa jeho názoru, by majitelia veteránov značky miešať nemali. „Mám kamaráta v Petrohrade, ktorý sa zúčastňuje zrazov majiteľov Vôlg priamo vo fabrike v N. Novgorode, kde sa stretávajú aj s ich konštruktérmi. Rozmýšľal som, že by som sa tam išiel pozrieť, ale neviem, či by moje auto, ktoré už má svoje roky, takúto cestu zvládlo,“ zamyslel sa s úsmevom J. Kostura.

Platená reklama

Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Zdieľajte túto stránku na FECEBOOKu Konktujte nás - Rýchla správa Formulár na zadanie inzercie
Stropkovské Spektrum