vranovské novinky spektrum týždenník okresu vranov nad topľouČlánky / J. Krajňák: Mnohí musia hľadať Slovensko, nieto ešte Nižný Hrušov

J. Krajňák: Mnohí musia hľadať Slovensko, nieto ešte Nižný Hrušov

Aukčná sieň DARTE ponúkla na Jarnej aukcii výtvarného umenia kolekciu obrazov, ktorá počas live prenosu nenechala chladnými ani milovníkov umenia z Anglicka, USA, Francúzska, či Dubaja. Ich pozornosť najviac pútali Picasso, Warhol, Szinyei Merse Pál, Bokšay, resp. Jakoby, Mousson, Benka, Csordák, Jasusch, Fulla, Krivoš, Hložník, Laluha...

V sídle aukčnej spoločnosti DARTE v Nižnom Hrušove sa opäť podarilo sústrediť prestížnu kolekciu výtvarných diel. Ich súhrnná hodnota bola 1,6 mil. eur a táto ponuka zarezonovala aj v medzinárodných zberateľských kruhoch. „Keď sme pred piatimi rokmi robili ponuku do jedného milióna slovenských korún, považovali sme to za „good job“. Teraz sa nám podarilo prekročiť hodnotu jedného milióna eur, navyše, ak si uvedomíme, že sídlime v dedinke na severovýchode Slovenska, mnohí krútia hlavou, ako sa nám to podarilo. Aj teraz nám prichádzajú maily, v ktorých sa nám naši klienti priznávajú, že si museli nájsť Slovensko, nieto ešte Nižný Hrušov,“ reagoval s úsmevom konateľ aukčnej spoločnosti DARTE Jaroslav Krajňák.

Najdrahším dielom aukcie bol veľkoplošný obraz Ladislava Mednyánszkeho „Večerná nálada“ s vyvolávacou cenou 600 tis. eur. Stúpenec barbizonskej školy a impresionizmu sa vyprofiloval na krajinára európskeho významu, ktorý mal ateliér aj na parížskom Montmartri a neskôr vo Viedni. Jeho maľby sa vyznačujú melanchóliou či nostalgiou a majstrovským zachytením svetla. „Tento obraz, ktorý bol prvýkrát na svetovej výstave v Budapešti v roku 1905, maľoval ako prestížnu vec, ktorou sa chcel zviditeľniť na medzinárodnej scéne. Aj kunsthistorici sa o tomto diele vyjadrujú v superlatívoch, preto keď pred troma rokmi robili vo Viedni výstavu 121 najlepších diel Mednyánszkeho, práve tento obraz patril medzi najhodnotnejšie,“ uviedol J. Krajňák.

Po nedeľňajšej aukcii získal obraz „Večerná nálada“ prvenstvo. Stal sa totiž najdrahším výtvarným dielom, ktorý bol od slovenského maliara vydražený. Pre lepšiu ilustráciu dodáme, že napr. obraz „Po žatve“ od Martina Benku získal jeho nový majiteľ za 180 tis. eur. „S majiteľmi tohto obrazu som koučoval jeho predaj takmer dva roky, pretože dlho sa tomu bránili. V decembri však posunuli menšie dielo Mednyánszkeho z ich zbierky a hoci pôvodne predpokladali, že má cenu 100 tis. eur, podarilo sa ho vydražiť za 360 tis. Aj o tomto diele si mysleli, že jeho hodnota sa pohybuje na úrovni 300 tis. eur, ale po spomínanej skúsenosti povedali, že pod sumu pol milióna nepôjdu. Nakoniec sme sa dohodli na čiastke 600 tis,“ vpustil nás do zákulisia J. Krajňák.

Investovanie do výtvarného umenia je dnes v kurze. Na jednej strane vlastniť obraz renomovaného autora znamená pečať spoločenskej prestíže a na strane druhej pri ročnom 20%-tnom zhodnotení ide o skvelú investíciu. Toto konštatovanie platí iba v prípade, ak je dielo pravé. Keďže J. Krajňákovi, ako súdnemu znalcovi, prechádzali rukami stovky sfalšovaných obrazov, vydal publikáciu Falzifikáty na Slovensku a minulý rok pridal jej pokračovanie Falzifikáty na Slovensku II. „Sme rodinná firma, ktorej záleží na tom, aby to, čo predávame, bolo pozitívne. Z mnohých klientov sa stávajú nielen naši obchodní partneri, ale aj priatelia. Nemám teda záujem predávať fejky,“ vysvetľoval J. Krajňák.

Keďže od vydania prvej knihy nachytal na trhu ďalších vyše 400 falzifikátov, rozhodol sa ich zosumarizovať a publikovať. Unikátom sú odborné state o znaleckom postupe pri určovaní veku maľby formou deštruktívneho i nedeštruktívneho postupu - röntgenfluorescenčnou spektroskopiou, reflektografiou, mikroskopiou a chemickým rozborom vzoriek. Interesná je aj kapitola o dielach, ktoré majú vystavený aj znalecký posudok, ale znalec pri posudzovaní diela pochybil. „Podvodníci začali čoraz viac obchodovať so známymi svetovými menami, pretože naše slovenské umenie sa dá, najmä na aukciách, veľmi ľahko porovnať. Keď niekto ponúkne Rubensa, Rembrandta, či van Gogha, musím to aj ja konzultovať. Aj toto ma podnietilo k tomu, aby som pripravil pokračovanie publikácie s viac ako 600 dielami, ktoré som znegoval ako falzifikáty,“ konštatoval J. Krajňák.

Ako dodal, najčastejšie zberatelia naletia podvodníkom na burzách, kde nie je čas a priestor potvrdiť autentickosť. „Dnes sa už nerobia reprodukcie diel, lebo dokážeme určiť ich vek, ale obrazy sa nakupujú v zahraničí s tým, že pripomínajú niektorého z našich maliarov. Krakeláž, aj štýl obrazu síce sedia, no i napriek tomu vieme objektívne a zodpovedne určiť, či ide o falzifikát. Ak je totiž signo dopísané, nie je v maľbe, ale na povrchu a toto pod mikroskopom komfortne odhalíme,“ odkázal J. Krajňák.   
 

Platená reklama

Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Zdieľajte túto stránku na FECEBOOKu Konktujte nás - Rýchla správa Formulár na zadanie inzercie
Stropkovské Spektrum