vranovské novinky spektrum týždenník okresu vranov nad topľouČlánky / Šéfkuchár Hotela Zelená Lagúna Matúš Kopčo varil pre Billa Clintona, či U2

  Šéfkuchár Hotela Zelená Lagúna Matúš Kopčo varil pre Billa Clintona, či U2

Naozaj len málo Slovákov si môže do životopisu napísať, že varili pre bývalého amerického prezidenta Billa Clintona, U2, Foo Fighters, či Chemical Brothers... Matúš Kopčo si však splnil profesionálny sen. O jedle hovorí s pokorou, ale aj vášňou zároveň! Po pätnástich rokoch v zahraničí sa vrátil na Slovensko a jeho kulinárske umenie si dnes môžu vychutnávať návštevníci Hotela Zelená Lagúna na Domaši.

Hoci kuchárske remeslo neštudoval, do kuchyne ho to ťahalo natoľko, že sa mu rozhodol venovať profesionálne. Matúša Kopča fascinovalo varenie vďaka kreativite, ktorá mu otvárala možnosti precizovať a podľa fantázie kombinovať vlastné predstavy o dokonalej gastronómii. Prvú šancu dostal v Prahe. „Mal som šťastie na ľudí, ktorí mi dali šancu variť napriek tomu, že som nemal „papiere“. S každou novou skúsenosťou som mal stále viac a viac jasno v tom, že pri tejto profesii chcem ostať,“ zaspomínal si na svoje začiatky Matúš Kopčo.

Po presťahovaní sa na Britské ostrovy pokračoval v kariére v 3-hviezdičkovom hoteli Tara Towers v írskom Dubline ako chef de partie. Svoj talent postupne obrusoval ako diamant a po 4-hviezdičkovom Alexander Hotel strávil osem rokov v 5-hviezdičkovom hoteli Conrad. „Po piatich rokoch som sa stal zástupcom šéfkuchára. Na starosti som mal hotelovú reštauráciu, kde sa podávalo menu, ktoré som kompletne zostavoval ja a túto príležitosť si veľmi vážim, lebo som sa mohol naozaj naplno realizovať,“ vysvetľoval M. Kopčo.

Medzi nezabudnuteľné zážitky v hoteli Conrad patrí menu, ktoré pripravoval pre bývalého amerického prezidenta Billa Clintona, viceprezidenta Al Gora, či Snoopa Dogga. „Bill Clinton napríklad prišiel aj do kuchyne a všetkým nám podal ruku. Al Gore bol zase iný v tom, že jeho tím nás vopred upozornil na ingrediencie, ktoré nesmieme použiť a keďže zoznam bol na dve strany, pričom pripraviť sme mali 5-chodové menu, museli sme sa vysporiadať s celkom zaujímavou výzvou (úsmev). Vo všeobecnosti však môžem povedať, že čím väčšia osobnosť, tým mala menej špeciálnych požiadaviek alebo pripomienok,“ dodal M. Kopčo.

Keďže po čase zatúžil po zmene, začal cestovať a zamiloval si najmä Áziu. Prístup ku gastronómii v týchto zemepisných šírkach ho nadchýnal suverenitou, s akou domáci dokázali pripraviť v jednoduchých podmienkach dokonalú explóziu fantastických chutí. „Idete po ulici, ochutnáte jedlo a ste z neho unesení... Tým, že na tieto chute nie sme zvyknutí, užíval som si to dokonalým spôsobom. Mojou obľúbenou je malajzijská kuchyňa, kde sa stretáva aj indická a juhoázijská kuchyňa. Keďže mám rád ryby a morské plody, prišiel som si na svoje,“ uviedol M. Kopčo.

Keď sa vrátil do Dublinu, dostal ponuku viesť kuchyňu opäť v hoteli Conrad, kde práve otvárali nový exkluzívny pub, v ktorom varil v priamom prenose pred hosťami. Tento otvorený formát bol zaujímavou konfrontáciou predovšetkým v tom, že mal okamžitú spätnú väzbu a ako kuchár vyšiel z anonymity. „Na jednej strane som, samozrejme, dodržiaval všetky štandardy a zároveň sa očakávalo, že hosťom doprajeme aj trošku šou, hoci pri našom vyťažení sme mali čo robiť, aby sme všetko stíhali. Môžem povedať, že je to iné varenie ako za zavretými dverami, lebo veľa ľudí za nami prišlo a poďakovalo za večeru alebo povedali svoj názor. Keďže nevarím pre seba, ale pre hostí, ich názor som si vždy so záujmom vypočul,“ pripomenul M. Kopčo.

Ďalšou skúsenosťou v jeho životopise je angažmán v kateringovej spoločnosti, ktorá pripravovala gastroservis na exkluzívnych adresách ako sú najprestížnejšie dostihové preteky v krajine Írske derby alebo najväčší festival v Írsku Electric Picnic. „Pri tejto príležitosti sme pripravovali menu pre arabských šejkov, ktorí milujú dostihy a luxus alebo ak sa budeme baviť o hudobných celebritách, tak to boli U2, Foo Fighters alebo Chemical Brothers. Vo väčšine prípadov sme dostali „noty“, podľa ktorých sme varili, ale samozrejme bavíme sa o prvotriednej gastronómii na najvyššej úrovni,“ zdôraznil M. Kopčo.

Po pätnástich rokoch v zahraničí sa vrátil na Slovensko a jeho kulinárske umenie si dnes môžu vychutnávať návštevníci Hotela Zelená Lagúna na Domaši, ktorý časopis TREND zaradil v roku 2017 medzi TOP 10 hotelov a reštaurácií na Slovensku. Pri návrate domov ho lákala výzva pozdvihnúť nezameniteľnú slovenskú kulinársku originalitu na modernú úroveň so všetkou noblesou, aby aj popri svetovej gastronómii zažiarila jej neopakovateľná harmónia chutí. V prípade hotela na Domaši bol pre neho zárukou koncept hotelovej reštaurácie s akcentom na podporu regionálnych dodávateľov a fakt, že kuchyňa má svojimi podmienkami medzinárodné parametre. „Dôraz kladiem výhradne na kvalitné suroviny s tým, že pokiaľ to ponuka na trhu dovoľuje, preferujem lokálnych dodávateľov. Keďže som vyrastal na slovenskej kuchyni, napriek tomu, koľko času som strávil v zahraničí, chcem jej ostať verný, lebo naozaj máme čo ponúknuť,“ zdôraznil M. Kopčo.

Hoci receptúry ponecháva overené a tradičné, to neznamená, že pri varení už nie je priestor na implementovanie moderných postupov, od techník prípravy jedál až po pôsobivý dizajn na tanieri. „Jednou z možností je napríklad technika sous-vide. Už to nie je ako kedysi, že sa rozpálila panvica, šľahla sa ňu ryba a tým sa ju podarilo úplne „zabiť“. Varenie a taktiež aj prezentácia jedla pokročili... Ako príklad uvediem sviečkovú. Bavíme sa síce o overenom recepte, ale mäso dnes viem pripraviť tak, aby ostal hosť unesený,“ ponúkol príklad M. Kopčo.

V zahraničí sa však naučil, že návšteva reštaurácie sa má premeniť na zážitok s pridanou hodnotou. Kvalitné jedlo, príjemné prostredie, profesionálny prístup obsluhy..., to všetko je neoddeliteľnou súčasťou aj ponuky Hotela Zelená Lagúna. „Prial by som si a robíme všetko pre to, aby k nám chodili hostia za pôžitkom spojeným s tým, že si pri vychutnávaní dobrého jedla doprajú čas. Reštaurácia je viac ako miesto, kde sa prídem za dvadsať minút najesť... V zahraničí k tejto kultúre patrí aj to, že hostia si tento zážitok vedia spojiť s tým, že strávia spoločné chvíle s rodinou, či priateľmi,“ dodal na záver nášho rozhovoru M. Kopčo.
 

Platená reklama

Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Zdieľajte túto stránku na FECEBOOKu Konktujte nás - Rýchla správa Formulár na zadanie inzercie
Stropkovské Spektrum